12.-20. juulil Haagis, Hollandis toimunud avamerepurjetamise maailmameistrivõistlustel sai suurepärase saavutusega hakkama ja tuli B-grupis pronksile Dago Jahtklubi jaht OLYMPIC EST463 (X-41). Meeskonda kuulusid roolimees Tiit Vihul, taktik itaallane Gabriele Bruni ning meeskonnas Meelis Pielberg, Tanel Trööp, Raul Vane, Indrek Ulla, Raul Grigorjev, Aivar Kaljumäe, Tarmo Vesberg ja Raul Vinnal.
B klassi maailmameistritiitel läks Claus Landmarki jahile SANTA Landmark 43 Norrast, kes on ka 2016.a maailmameister. Ka teine koht kuulus sama tüüpi Norra jahile White Shadow. Jaht PREMIUM Mati Sepa juhtimisel (Kalevi JK) lõpetas MMi 13ndana.
Olympic oli avameresõidu järel seitsmendal positsioonil, tõusis siis aga kahe esimese lühirajasõiduga neljandaks ning alates neljandast võistluspäevast hoidis kolmandat kohta. Enne viimast võistluspäeva muutus heitlus pronksi eest eriti teravaks, sest vahe neljandal kohal oleva Michael Berghorni jahiga Halbtrocken 4.0 (X-41) Saksamaalt oli vaid kaks punkti ja viiendal kohal oleva põhjanaabrist Martin Estlanderi Xini Freedomiga (X-41) kolm punkti.
Tänane sõit oli keeruline ja muutliku tuulega, mis nii taktiku, roolimehe kui ka meeskonna suurepärases koostöös õnnestus vormistada neljanda tulemusega. Sõidu võitis kindlalt soomlaste Xini Freedom, kuid Olympic suutis tagada kolmanda koha kokkuvõttes 0,5 punktiga soomlaste ees skoorides 7-15-7-1-1,5-7-6-(13)-4.
«Hommik algas ärevalt, sest eile õhtul läbisid liidritest Norra jahid kontrollmõõtmise ning kuna nende koefitsienti karistati veidi, muutis see punktivahed meie ja neljandal-viiendal kohal olevate konkurentide ees veel väiksemaks,» lausus Olympicu meeskonnaliige Meelis Pielberg.
«Tänase sõidu stardi järel tuli ootamatu tuulepööramine ning jäime samale poolele sakslaste jahiga Halbtrocken 4.0 ning soomlaste Xini Freedomi sõitu kontrollida ei saanud. Pärast esimese vastutuule märgi võttu juhtis taktik Bruni meid sellest jamast osavalt välja ja esimesel allatuulel sõitsime juba nö soodsamas vaos. Finisheerusime Xiniga üsna lähestikku ja siis jäi vaid loota, et meie tulemus oleks piisav pronksi hoidmiseks. Pronksiheitlus meie klassis oli oluliselt tihedam kui esikoha heitlus ja me oleme väga õnnelikud, et see meile õnnelikult lõppes,» oli Pielberg väga rõõmus.
Olympicu meeskond kiitis ja hindas kõrgelt America’s Cup’i võistlustausta ja tänane Itaalia Nacra koondise treenerina töötava itaallasest taktiku Gabriele Bruni panust selle tulemuse saavutamisel. Ka Gabriele Bruni ise ei olnud kiidusõnadega meeskonna aadressil kitsi.
«See oli minu jaoks esimene kogemus Eesti meeskonnaga, kuigi mitmed itaallased teevad koostööd Eesti meeskondadega ning ütlevad, et mingis mõttes oleme me väga sarnased. Olime kohe pärast esimest päeva nagu suur tore pere ja koostöö laabus hästi. See oli meile raske võistlus kuna soomlaste sama tüüpi Xini Freedom oli väga kiire. Meil õnnestus avamereetapp väga hästi ja selle pealt oli hea lühirajasõitudesse edasi minna. Kuuenda lühirajasõidu 13. koht oli mulle pettumus, sest tegin mõned valed otsused, kuid tänasele läksime vastu optimistlikult kindla sooviga kolmandat kohta hoida.
Esimest kahte Landmark 43 tüüpi Norra jahti me nagunii püüda ei oleks suutnud, kuid kolmanda koha nimel töötasime kõvasti ja andmise endast kõik. Kogu meeskond tegi tehniliselt suurepärast tööd ning eraldi nähtus siin jahis on kõrge meeskonnavaim, sest iga päev pingutatakse lõpuni ka pärast väikseid tagasilööke. Roolimees Tiit Vihul tegi erakordselt head tööd jahi juhtimisel ning Indrek Ulla ja Raul Grigorjev on suurepärased oma rollides. Mul on väga hea meel oma uute sõprade ja meie ühise saavutuse üle,» lausus Bruni väga rõõmsalt ja rahulolevalt.
C klassis, kus konkurents 49 osalenud jahi hulgas oli erakordselt tihe, lõpetasid Ott Kikkase SUGAR – 2016.a Euroopa hõbe ja 2017.a pronks, Sandro Montefuscoga roolis ja Aivar Tuulbergi KATARIINA II Pärnu Jahtklubist – 2016.a Euroopa meister ja 2017.a hõbe, MMi vastavalt seitsmenda ja üheksanda tulemusega.
Sven Nuutmanni EESTI MEEDIA SAILING TEAM (One Off by Cossutti) Dago Jahtklubist lõpetas MMi 15ndana, MY CAR (X-35 mod) Harles Liiviga roolis (Kalevi JK) 24ndana ja DIRECTO (Italia 9.98) Alar Volmeriga roolis (Kalevi JK) 35ndana.
Kõige suuremaks takistuseks kõrgemaid kohti püüda sai vaatamata paljude meeskondade valdavalt heale sõidule tänavuse MMi punktiarvestus, kus kahest avameresõidust teise sõidu punktid korrutati koefitsiendiga 2 ja selle tulemus koondtulemusest mahaarvamisele ei kuulunud.
C klassi medalite jagamisel jagus draamat samuti kuni viimase päevani. Kogu MMi kindlalt liidrikohta hoidnud rootslasest Patrik Forsgreni PRO4U (First 36.7 mod), kes on ka 2016.a MMi pronks ning 2015 ja 2017.a Euroopa meister, sai viimasest võistlussõidust 38,5 punkti ja kukkus kindlana tundunud esikohalt kolmandaks. Maailmameistriks tõusis Gideon Messinki meeskond jahil J LANCE 12 (NED J112-E) Prantsusmaalt, kes on ka IRC klassi maailmameister. Hõbemedalid kuuluvad Kai Mares’e jahi IMMAC FRAM (Italia 9.98) meeskonnale Saksamaalt.
A klassis, kus ühtegi Eesti jahti ei osalenud, tuli maailmameistriks Karl Kwok’i Pac 52 Beau Geste Hong Kongist juba eile, ilma viimast võistlussõitu sõitmata.
Eestisse tuli viimati avamerepurjetamise MMi medal 2014.aastal, kui Kalevi Jahtklubi meeskond FORTE (X-41) Jaak Jõgi juhtimisel tõi Kielis toimunud ORC klassi MMilt koju maailmameistritiitli. Esikümnes on Eesti jahid ORC klassi MMidel olnud aga aastaid ning Euroopa Meistrivõistluste poodiumikohad on pea iga-aastaseks saanud.
Tänavuse aasta MMil kasutati esmakordselt nii ORC (Offshore Racing Congress) kui ka IRC (Royal Ocean Racing Club’i ja Prantsuse osapoole UNCL poolt kasutatud) mõõdusüsteeme samal võistlusel. Seetõttu pidid kõik võistlevad jahid laskma mõõta end mõlema süsteemi mõõdukirja saamiseks. Korraldajate sõnul lubab mõlema mõõdusüsteemi kasutamine üksteise vastu võistelda erinevat tüüpi paatidel handicapi alusel nii avamere- kui ka lühirajasõitudel. Reaalsus on, et mõõdusüsteemide erinevus on väga suur ja töötas pigem ORC jahtide ja mõõdusüsteemi kahjuks, mille järgi ollakse just siin Eestis harjunud võistlema. Kuidas mõõdusüsteemide koostööd edasi arendatakse ja kuidas see Eesti jahtide ja nende tulemusi mõjutab, on juba tuleviku teema.
Tekst: Piret Salmistu